21 Ekim 2007

Oyun: Semaver ve Kumpanya


Semaver Kumpanya gerçekten iyi niyetli ve samimi insanların biraraya gelip kurduğu bir tiyatro topluluğu. En azından Ekşi Sözlük'te hakkında yazılanlara bakınca, ya da topluluğun internet sayfalarını şöyle bir kolaçan edince insan bunu düşünüyor. Ki Türkiye'de tiyatro yapmak kolay iş değil, bu insanlar bir şeyler yapmaya çalışıyor. En üstte de Işıl Kasapoğlu ismi duruyor.

Daha önce Semaver Kumpanya hakkında, adını duymuş olmamın dışında herhangi bir bilgim yoktu. Herhangi bir oyunlarını da izlememiştim. 19-20 Ekim tarihlerinde İzmir Sanat'ta Semaver ve Kumpanya isimli yeni oyunlarını sergileyeceklerini duyunca Ayça'yla beraber "Kak gidelim!" dedik ve gittik.


Söz konusu olan, "tiyatro" olduğu için ve Türkiye Cumhuriyeti sınırları dahilinde pek az kimse tiyatroya meraklı/hevesli olduğu için herhangi bir topluluk veya oyun hakkında kötü bir şeyler söylemek neredeyse yasak. "Beğenmedim, kötüydü." falan derseniz ne snobluğunuz kalıyor, ne de bir taraflarınızın, vücudunuzun diğer bölgelerine göre daha kalkık olduğu hakkında spekülasyonlar sona eriyor. Ayrıca topluluğun Semaver ve Kumpanya dışındaki herhangi bir oyununu izlememiş olduğum için topluluk hakkında bir genelleme yapmam da mümkün değil. Yalnız bu oyun gerçekten kötü, gerçekten sıkıcı.

Ekşi Sözlük'te bu oyunu da çok beğenmişler. Hakikaten de oyun sırasında pek çok izleyici pek çok noktada kahkahadan geberdi, alkışlar koptu vs. Benim zihmin ve bedenim ise bir iki yerde gülümsemek dışında en ufak bir tepki gösteremedi ne yazık ki. Gerçi, tiyatro sanatı hakkında öyle derin bilgilere sahip bir kişi değilim; ama örneğin bir komediye gidiyorsam eğlenmek, gülmek isterim, güzel espriler beklerim falan. Kalkıp da sahne tasarımı, ışıklandırma ve benzeri konularda atıp tutamam doğal olarak. Oyunda neler vardı? Bir önceki asırdan kalma sıradan espriler, bir iki küfürlü söz (insanlar gösteri sanatlarında küfür duyunca gülmeden duramıyor ne de olsa; ha kötü bir şey değil, ben de gülüyorum yahu)... Peki yaratıcılık? I-ıh. Aslında bilemiyorum, belki de biz oyunu kavrayacak kabiliyete sahip değildik. 50 milyon Elvis hayranı yanılıyor olamaz.

Bu bir komediymiş ve topluluğun kendi tabiriyle "şamatası bol bir 'oyun içinde oyun'..." imiş. Oyun içinde oyun kısmı tamam da, şamatası bol kısmına itiraz ediyorum hakim bey. Hoş sahneler elbette vardı da, birkaç güzel sahne oyunu güzel yapmaya yetmiyor tabii.


Oyun akşam 9'a doğru başladı. Saat 10 olmuş ve ilk perde henüz bitmemişti; ama ben sıkıntıdan patlamak üzereydim. Ayça'yla göz göze geldik. İkimiz de oyundan çıkmanın şahane bir şey olacağını düşünüyorduk. İlk perdenin ne zaman biteceğini bilmediğimiz için ve "Ya tek perde oynuyorlarsa?" telaşı içerisinde apar topar salondan çıktık. Salondan çıkarken ikimizin de çeşitli sakarlıklarla oraya buraya çarpmış oluşumuz konu dışı.

Oyun gerçekten başarısız, gerçekten sıkıcı. Hani aynı yargıyı üç paragraf arayla tekrar etmiş oldum; ama ne yapayım, elimde değil. Ha şimdi derseniz ki, "Bir oyunun tamamını izlemeden oyun hakkında nasıl hemen böyle bir yargıya varıyorsun?", ben de "Varıyorum." derim, başka bir şey demem. Genelde bir filmden, bir oyundan, bir konserden ne kadar sıkılırsam sıkılayım "Bir sonunu göreyim yahu, bir tamamlayayım şunu." düşüncesiyle o gösteriyi elimden geldiğince izlemeye devam eden bir kişiyimdir üstünüze afiyet. Ancak olmayınca da olmuyor be, çok kasmaya gerek yok. Duramadık, sonunu getirmeye gücümüz yetmedi.

Şimdi bu yazının yazılış amacı nedir, kıssadan hisse vermektir (bundan sonra Çöpkuşağı'nda her kıssamın sonunda bir hisse vereceğim; korkmayın, yalan): Bir işi yapılırken duyulan aşk, gösterilen fedakârlık, azim, sebat ve benzeri özellikler ortaya çıkan şeyin güzel olmasını garantilemiyor. İyi niyet, iyi niyet de; nereye kadar yahu?

İstiyorsanız gidin, izleyin. Sıkılırsanız sorumluluk kabul etmem.

Semaver Kumpanya resmi sayfası
Semaver Kumpanya hakkında ekşi sözlük'te yazılanlar
Semaver ve Kumpanya oyunu hakkında ekşi sözlük'te yazılanlar

10 yorum:

Ayça dedi ki...

----spoiler----

- Siz de pek ucuza gitmişsiniz halacuğummm!
- Evet, o zamandan beri piyasa iyice yükselmiş baksana.

*kahkahalar,alkışlar*

----spoiler----

Tolga Darcan dedi ki...

Spoiler verecek kadar bile aklımda yer etmemesine üzülüyorum bir yandan. Hayranınım Ayçacığım.

Adsız dedi ki...

semaver kumpanya iydir be tolga. iydir de ışıl kasapoğlu'nun işlerinden çokça hazetmem ben, o mudur bu mudur.
müdür müdür müdür.
oyunu merak ettim ama sıkıcı diye gitmiyciğim. böyle de yüzeyselim.

Tolga Darcan dedi ki...

Ya, dediğim gibi diğer oyunlarını izlemedim ben bu insanların. Ama bu oyun hiç sarmadı, dayanamadık vallahi. Aslında keşke gitsen, baksan da senin dramaturg gözünden yorumlarını görsek, dinlesek. Ah ah, hadi git. Git dedim sana, koş.

Adsız dedi ki...

Tamamını izlemediğiniz bir oyun hakkında bu kadar yorum yapmanız ilginç...
Bu yorumların olumsuz olması ise haksızlık!
Ben tiyatro konusunda uzman değilim, tüm oyunları takip ettiğimi de söyleyemem, ama yine de şunu rahatlıkla söyleyebilirim:
Bugüne kadar izlediğim en güzel oyun. Bugün 2. kez izlemeye gidiyorum.
Bence tekrar gidin ve sonuna kadar izleyin.

Adsız dedi ki...

bence çok da güzeldi.sait faik eseri ve yavuz hoca uyarlamasıyla..küfürler halk diline yakınlaştırıyordu...oyuncunun büyülenmemesi için espriler patlıyordu..kendi içinde ahlaki çözümlemeleri vardı..(2 adamın tartışması..vb.)çingene ve rum tiplemeler bir nevi karagözden kopmaydı...

Okyanu∫takί rüzgar ~ dedi ki...

en son bu yazıyı görünce bir kaç ay önce gştmiştim sanki ben bu oyuna dedim kendi kendime.. sonradan da anIadım ki bu bIog terkediImiş..

aman aIIahım..

Tolga Darcan dedi ki...

Terk edilmekten ziyade vakitsizlik diyelim. Az buz değil tabii, 3 ay olmuş, vay be.

Adsız dedi ki...

oyun hakkında yorum yapamıcam çünkü seyretmedim ama ne olursa olsun emeğe saygı duymak lazım..

the last shopar dedi ki...

dün izlediğim ve mest olduğum oyun.
birçok tiyatro eseriyle harmanlanmış. ama gülmek için de moleire nin cimrisini, haldun taner in sersem kocanın kurnaz karısını, çehov un sayfiyede yaz ını, absürd komedinin ilahı jean tardieu u bilmek izlemek lazım.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...